יום שלישי, 10 בפברואר 2009

ניוזלטר ספטמבר 2008

ספטמבר

כל מה שאני צריכה בחיים זה אהבה, אבל קצת שוקולד פה ושם לא מזיק

לוסי ואן פלט (סנופי)

בין יתר ההתמכרויות שלי למזון הייתי פעם מכורה גם לסוכריות חמאה של חברת וורטר אוריגינל. רובנו מכירים את הסוכריות האלה מהפרסומת עם הסבא שנותן אותם לנכדו. ספק אם אותו סבא היה מגיע לגיל המופלג הזה לו היה אוכל את כמות הסוכריות שאני אכלתי. הייתי מגבילה את עצמי ל"חפיסה" ביום. לעיתים קרובות מוצאת עצמי באמצע היום ב"קריז": חולשה, רעידות וצורך עז למתוק ובמידי!
התמכרות לסוכר זו התמכרות כמו כל התמכרות אחרת ורבים מאיתנו מכורים. החומר הלבן (סוכר מעובד) הוא סם בדיוק כמו קפאין, ניקוטין והרואין. החברות הגדולות יודעות את זה ולכן הוא גם נמצא בכל דבר (החל מסוכריות ושוקולד ועד קטשופ ומשחת שיניים). cravings
היום אני אוכלת מזונות עם מתיקות טבעית ובריאה (פירות, פירות יבשים, שוקולד עם אחוז קקאו גבוהה, ירקות שורש מתוקים, דגנים מלאים) שנותנים אנרגיה מתמשכת ולשמחתי כבר לא חווה את התשוקות הבלתי נשלטות האלה.


תשוקות


הגוף הינו מקור מדהים של אינטליגנציה
. תמיד שם בשבילך, שואב דם, מעולם לא מפספס פעימה, מעכל כל מזון שנכניס לתוכו ושומר על יציבות פנימית. האם הביו-מחשב המהימן, נבון הזה יטעה על ידי השתוקקות לגלידה, המבורגר או שוקולד? האם תשוקות הם תוצאה של העדר כוח רצון או משמעת? אני רוצה להציע שהתשוקות הן לא הבעיה. הן קטעי אינפורמציה קריטית שאומרים לנו מה גופינו צריך.


מה שחשוב הוא להבין מדוע אנחנו משתוקקים למה שאנחנו משתוקקים. אולי התזונה שלנו מגבילה מידי או חסרה רכיבים מזינים וחשובים. אולי אורח החיים מלחיץ או משעמם. גופנו מנסה לתקן את חוסר האיזון על ידי שליחת מסר: תשוקה. תשוקה למשהו מתוק יכולה להיות סימן שיש צורך ביותר חלבונים, יותר פעילות גופנית, יותר מים או יותר אהבה בחיים. המפתח להפסקת התשוקה לסוכר הוא להבין ולספק לגופינו את מה שהוא באמת צריך.

גופינו יודע הכי טוב ותמיד מנסה ליצור איזון. אבל מוצרים כגון מזונות מעובדים, סוכר, קפאין, אלכוהול, וסמים (שמכילים מעט, אם בכלל, רכיבים מזינים) מבלבלים את הגוף. הם משבשים את האיזון ויכולים ליצור תשוקות רציניות בזמן שהגוף מנסה להשיג את מה שהוא צריך כדי לחזור להרמוניה פנימית. ככל שהתזונה שלמה ובריאה יותר, לגוף קל יותר לשמור על איזון ולספק לנו חיים שמחים ובריאים יותר.

אין ספר בעולם שיגיד לנו מה לאכול. רק מודעות לגופינו ולצרכיו יכולים לספק את הידע הזה. מכל מערכות היחסים בחיינו, זו עם גופינו היא החיונית ביותר. כדי לפתח יחסים בריאים עם גופינו יש צורך בתקשורת, אהבה וזמן. ככל שלומדים לפענח ולהתמודד עם תשוקות הגוף, כך מפתחים בריאות ואיזון עמוק ומאריך ימים.

בפעם הבאה שמתעוררת תשוקה, התייחסו אליה כמסר אוהב מהגוף במקום כחולשה.
נסו את הטיפים הבאים כתגובה:
- שתו כוס מים וחכו 10 דקות.
- אכלו גרסה בריאה יותר של מה שאתם חושקים. למשל אם חושקים במתוק נסו לאכול יותר פירות או ירקות שורש מתוקים.
- שאלו את עצמכם: מה יצא מאיזון בחיי? האם יש משהו שדורש ביטוי או האם יש משהו מודחק? מה קרה בחיי ממש לפני התשוקה?
- כשאוכלים את המזון שאליו משתוקקים, תהינו ממנו, תטעמו אותו, תתמוגגו עליו. שימו לב לתגובה שהוא יוצר. כך תהפכו מודעים יותר וחופשיים להחליט אם אתם באמת רוצים את זה בפעם הבאה.

מזון מרכזי: מתוקים
מי מאיתנו לא מת על מתוק? הטעם המתוק משחרר סרטונין במוחנו, הכימיקל האחראי לתחושת רווחה וסיפוק. אבל כשמדובר במתוקים לא כל המתוקים נוצרו שווים. יש תופעות לוואי וסכנות בריאותיות ממתוקים מעובדים כמו סוכר לבן, סירופ תירס עשיר פרוקטוז וממתיקים מלאכותיים כמו אספרטיים, סכרין, מלטיטול וכו'. הפשיטו מהם את כל הויטמינים, מינרלים, סיבים, וממתיקים מזוקקים אלה יכולים ליצור תנודות דרסטיות ברמות הסוכר בדם שמובילות לתשוקות, שינויים קיצוניים באנרגיה ובמצב הרוח. לעומת זאת, שימוש במתוקים טבעיים והפחתת מתוקים מעובדים יכול להמעיט את התשוקות למתוקים, לאזן את רמות הסוכר בדם, לאזן את מצב הרוח ולהיות בעל השפעה חיובית דרמטית על הבריאות בתווך הרחוק.

הנה כמה מתוקים טבעיים כתחליף במשקאות, תבשילים ואפיה. מאחר ורובם מתוקים בערך פי 1.5 מסוכר מעובד, אפשר להשתמש בפחות. ניתן למצוא אותם כיום ברוב חנויות הטבע. כשבמתכון מחליפים סוכר עם ממתיקים נוזליים, הפחיתו כמויות של נוזלים אחרים.

אגבה נקטר

מיוצר על ידי מיצוי וזיכוך נוזל של קקטוס האגבה. לא יוצר הפרשה גבוהה של אינסולין בהשוואה לסוכרים אחרים ולפיכך לא יוצר את תחושת רכבת ההרים שהסוכר הלבן יוצר. בעל טעם עדין ונפלא.

סירופ מייפל

סירופ מייפל הוא תמצית הצוף של עצי המייפל. מוסיף טעם עשיר, עמוק למזונות ומשקאות. חפשו 100% סירופ מייפל טהור ולא מעורבב עם סירופ תירס בטעמים. כמו בכל הממתיקים הסוג האורגני עדיף.
עובד מ-
"The Cane Mutiny," New Age Magazine, March/April 1999


מתכון החודש: גלידת בננה טבעית

זמן הכנה: 5 דקות

כמות: 2 מנות

bananaקחו 2 בננות בשלות, קלפו, חתכו והקפיאו.

כשהבננות קפואות הכניסו לבלנדר או מעבד מזון וערבלו שוב ושוב, תוך שימוש בכף, בין הערבולים, לדחיסת הבנות לתוך הלהב.

לאחר קבלת מרקם קטיפתי העבירו לצלוחיות.

פזרו מעל: אגוזים, צימוקים, פסיפלורה, מעט קינמון, טחינה גולמית, אגבה, מייפל.... מה שמתחשק.

ותהינו מגלידת בננה הטעימה והבריאה ביותר על הפלנטה!!!


לוח מודעות

סיור מודרך בחנות טבע ספורט קסטל ביום שלישי ה9 בספטמבר
תוהים מה מוכרים בחנויות טבע? ואיך מבשלים עם כל מוצרי הבריאות האלה?
בבקשה הצטרפו אלי לסיור מודרך מהנה ואינפורמטיבי בחנות האהובה עלי
מתי? יום ראשון ה9 לספטמברteva
איפה? טבע ספורט קסטל, רח' המנופים 5, הרצליה פיתוח
http://www.tevasport.com/
שעה? 18:30-20:00
כמה עולה? 25 ש"ח
למשתתפים תוענק הנחה של 5% על תוספי התזונה
בבקשה הירשמו מראש: 054-4670239

סדנת תזונה ובריאות לחברות
סדנה מהנה ואינפורמטיבית שמקנה למשתתפים כלים בסיסיים והשראה איך לחיות חיים בריאים ומאוזנים יותר
בבית ובעבודה.
כיום בארה"ב החברות החכמות ביותר יודעות שהן חוסכות כסף (ושומרות על מועסקים בריאים ואיכותיים)
אם הן משקיעות בשיפור בריאות העובדים ובחינוך ותמיכה לאורח חיים בריא ומאוזן.
אשמח לשוחח עם מי שמתעניין ולשלוח חבילת מידע הכוללת חומר על הסדנה ועלי בתור יועצת בריאות מוסמכת.

התחברו לגוף, הקשיבו לתשוקות ואל תשכחו לנשום!
טליה לוין
יועצת בריאות הוליסטית

www.talyalewin.com

אין תגובות: