יום שלישי, 10 בפברואר 2009

ניוזלטר מאי 2008

מאי

בליל הסדר
הייתי בניו יורק. עוד בארץ קיבלתי המלצות על רב מיוחד בשם דבבר פינסון, אז נסעתי אליו בפעם הראשונה לברוקלין. הסדר התחיל מאוחר בגלל צאת השבת. הייתי אמורה להיות שם בסביבות שמונה אבל נאמר לי על יד מארק - המארגן ש"זה זמן של יהודים" אז זה בטח לא יתחיל בזמן. מוזר, הייתי בטוחה שאיחורים זה קטע ישראלי. בשמונה וחצי הייתי עדיין ברכבת התחתית. בטעות לקחתי רכבת לא נכונה. אני מאותם אנשים שתמיד(!) מגיעים בזמן, ובדרך כלל גם מקדימה. אני ממש נלחצת כשאני מאחרת אבל הפעם משום מה הייתי רגועה. "השנה אני כנראה משתחררת מהעבדות לזמן", חשבתי לעצמי, "זה בטח יתחיל בדיוק כשאגיע". בסביבות רבע לתשע יצאתי מהתחנה, הייתי ברחוב הנכון אבל מאוד רחוקה מהכתובת: מספר 450. התחלתי לצעוד. הרחוב היה ריק, חשוך ומעט מפחיד, תחושה של איזור תעשיה. חלפה בי המחשבה שאולי טעיתי בכתובת אבל המשכתי. הייתי נחושה בדעתי להגיע למספר 450. בטעות אפילו חלפתי על פניו ונאלצתי לחזור אחורה. נעמדתי בפינת הרחוב, מתחת למנורה, מול דלת לבנה שממש לא הרגישה כמו דלת כניסה לשום דבר - ועליה מדבקה 450. דפקתי אבל אף אחד לא פתח. שמעתי קול אישה מדברת לילד, היא נשמעה לי כעוסה. חשבתי לעצמי: "טעיתי בכתובת, אין סדר השנה...לא נורא". להפתעתי, הוצפתי רצון עז לחגוג את ליל הסדר. התקשרתי למארק המארגן אבל לא הייתה תשובה, השארתי לו הודעה שאני אבודה ושיצור קשר בהקדם. ריחמתי על עצמי. התכוונתי לחזור למנהטן אבל פתאום ידי פשוט פתחה את הדלת.
קשה לתאר את התחושה שהציפה אותי. הדלת נפתחה לחלל קטן שדרכו נכנסתי לחלל גדול יותר שבו היו עשרות אנשים שמחים, לבושים בגדי חג, כיפות לראשי הגברים, שולחנות חג ערוכים בחית עם אגדות, יין, צלחות כסופות, ביצה, מרור, חרוסת. החלל היה עצום בגודלו, מואר באור קסום על ידי נברשות ענקיות, וילונות לבנים ארוכים כיסו את החלונות הגבוהים. הרבנית יוכי, ברכה אותי לשלום ואמרה לי שהגעתי בדיוק בזמן להדלקת הנרות. היא נתנה לי נר ארוך ביד והדלקתי נר קטן שהנחתי בין עשרות נרות אחרים שכבר דלקו.
זה אכן היה ליל של סדר ויציאה לחירות, למרות, ואולי בגלל, שהוגש אוכל שאני בדרך כלל לא אוכלת.

אחרי פסח יש משפט אחד בפי כולם: "מחר מתחילים דיאטה".

דיאטות לא עובדות
אי אפשר להדליק את הטלוויזיה, לנסוע בכביש, ללכת למסיבה בלי להתעמת עם האובססיה החמה ביותר מזה שנים: המשקל. דיאטות זו תעשיה שמגלגלת מיליונים. חברות משקיעות מיליונים על מנת לפתות אותנו לנסות את הדיאטה האחרונה (בלי פחמימות, רק פחמימות, רק חלבונים, בלי שומן, עם שומן... הרשימה אינסופית) עם הבטחות שסוף כל סוף יש פיתרון - קיצור הדרך לגוף הרזה. הילדים נשטפים ע"י הפרסומות, מפתחים דימוי גוף מעוות, יש המתחילים דיאטה כבר בגיל 9 או 10.
כדי להגיע למשקל הרצוי, החברה מעודדת גלולות דיאטה, מכוני כושר, מזון מהיר ונוח ודיאטות אופנתיות. לפתרונות המהירים האלה יש תגובת בומרנג. ארה"ב הגיעה למשקל הגבוה ביותר בכל ההיסטוריה. דיאטות מרחיקות אותנו מהשכל הישר וחופרות עמוק בכיס כשלמעשה מעניקות למעט, אם בכלל, תוצאות מאריכות ימים.

דיאטות לא עובדות כי אנחנו שונים, עם צרכים שונים שמבוססים על מין, גיל, מוצא ואורח חיים; איך דיאטה אחת יכולה להתאים לכולנו? דיאטות לא עובדות כי זה פתרון קיצוני. כמו בפיסיקה, אם מטוטלת מתנדנדת לקיצונות אחת, היא חייבת להתנדנד בצורה שווה לקיצונות הנגדית. דיאטה עשויה לעבוד לתקופה מוגבלת, אבל מחקרים מוכיחים שכמעט בכל המקרים הפסקת הדיאטה מביאה לעליה של כ3 ק"ג. אנשים שנכשלים בדיאטה אינם חלשי אופי! דיאטות מטבעם דורשות משמעת והגבלות ברמות בלתי אפשריות לגופו של אדם בריא.

אנשים מנותקים מהסיבה שהם משמינים ומאשימים את חוסר היכולת שלהם לעמוד בדיאטה. התעלמות או זלזול ברגשות שלנו הם לעיתים קרובות הסיבה העיקרית ליצירת משקל עודף. בעולמנו מהיר הקצב, איבדנו קשר עם היבטים שונים בחיים שבאמת מזינים את נשמתנו וגופינו ברמה עמוקה: האטת הקצב, אכילת ארוחה שבושלה בבית ובילוי זמן איכות עם אנשים אהובים.

אכילה מודעת ועשיית שינויים פשוטים באורח חיים יביאו לתוצאות חיוביות וישחררו אותנו ממסכת הייסורים של הדיאטות. איזון ומשקל גוף יציב ונוח - זו זכותנו מלידה. אם רק ניתן לגופינו הזדמנות - הוא יאזן את עצמו בעצמו, אבל זה אפשרי אך ורק אם נצא ממנטאליות הדיאטות ובאמת נקשיב לצרכי הגוף.
דמיינו השקעת כל האנרגיה המנותבת החוצה לדיאטות, לאופנות ולגימיקים והפנייתה פנימה, בהקשבה ללב ולחכמתנו הפנימית. אין פיתרונות מהירים; כל מה שאנחנו צריכים קיים בתוכנו. עם מחשבה זהירה ואוהבת אנחנו יכולים להאכיל את עצמנו בתבונה ולהרגיש לגמרי מאוזנים ומוזנים. עבודה עם הגוף ולא נגדו תניב אנרגיה מתגברת, משקל יציב, שמחה ובריאות.

נבטים
באביב הזרעים מציגים לראווה את החיות והאנרגיה שלהם ע"י נביטה. נבטים מכל הסוגים מכילים את אבני היסוד של החיים בצורת ויטמינים, אנזימים, חומצות אמינו וסוכרים פשוטים. בשלב הצמיחה הראשוני הנבטים קלים מאוד לעיכול, מאפשרים לגופינו נגישות לחומרים מזינים רבים ונפלאים. מחקרים עדכניים של אגודת המלחמה בסרטן האמריקאית מחזקים את מה שהתזונה ההוליסטית טוענת מזה שנים: נבטים מכילים סגולות אנטי סרטניות, רמות גבוהות של נוגדי חמצון, כמויות דחוסות של פיטוכימיכלים ורמות משמעותיות של ויטמינים: sproutsA,C,D
נבטים חיים הם בעלי השפעה מקררת ומומלץ לאוכלם במזג אוויר חם או על ידי טיפוסים חמים ובריאים. אלה הנוטים לסבול מקור יכולים לאדות אותם או להוסיפם למאכלים חמים, להפחתת האפקט המקרר. יש שפע של נבטים אכילים וטעימים, כל אחד עם טקסטורה וטעם אחר: אלפאלפה, שעועית מאש, עדשים, תלתן, חמנייה, ברוקולי, חומוס ואדזוקי.

איך להנביט בבית?
עדשים ירוקות, מאש, אזוקי - נובטים בקלות.
1. להשרות בין 8-12 שעות.
2. לסנן את המים ולפזר על מגש, צלחת, במיכל/קופסא או להשתמש
במנבטה.
3. לשטוף פעמיים ביום - להקפיד שהם לחים אך לא מוצפים (יוצר ריקבון).
4. אפשר לאכול ברגע שיוצא נבטוט.
5. כשהנבטוט מגיע לאורך של כ-1ס"מ, להכניס למקרר (במקרר אין צורך
להרטיב).
6. לשטוף לפני האכילה - ניקוי מחיידקים ובקטריות.

דרכים נפלאות לשימוש בנבטים:
- להוסיף לסלטים.
- לשלב עם ירקות אחרים בהקפצות ותבשילים.
- להוסיף כקישוט למרקים (מיסו) וחביטות (מביצי חופש אורגניות כמובן).
- להוסיף לדגנים, קטניות או לתבשילים אחרים מבושלים.
- לשים בסנדוויצ'ים במקום חסה.
- כחטיף בריא.


מתכון החודש: נבטי אביב מאודים
זמן הכנה: 3 דקות
זמן בישול: 5 דקות

רכיבים:
1 קישוא
1 גזר
חבילת נבטים מעורבים
3 כפות טרגון טרי קצוץ
1 כף שמן זית
פרוסת לימון דקה - חתוכה ל4
מעט מלח ים אורגני

אופן ההכנה:
1. לפרוס את הקישוא והגזר לעיגולים בעובי של כ5 ס"מ ולאדות עם הנבטים
כ5 דקות או עד השגת המרקם הרצוי.
2. להעביר לקערה, להוסיף את הטרגון, שמן הזית, המלח ולערבב.
3. לקשט עם פרוסות הלימון.

לגיוון בטעם - נסו עשבי תיבול שונים: פטרוזיליה, שמיר, כוסברה, נענע.

10% הנחה על מנבטה
מקום נפלא לקניית זרעים, מנבטות, לקבל ייעוץ ועוד הרבה דברים אחרים שקשורים לבריאות ואורח חיים בריא הוא "אופק חדש".
http://www.newhorizon.co.il/
החנות התל אביבית נמצאת בנחלת בנימין 109, אך באתר ישנה רשימת חנויות ארצית.
לקוראי הניוזלטר עד ה 30.6.08 - יש הנחה של 10% על מנבטה.
כל שיש לעשות הוא לציין את הסיסמה: SPRINGSPROUTS


להעביר לחברים
תענוג עצום לעזור לאנשים הקרובים אלינו להפוך בריאים ושמחים יותר. בבקשה העבירו דף מידע זה הלאה לחברים, משפחה, עמיתים בעבודה, כל מי שעשוי למצוא בו עניין והשראה.

אביב הגיע - איכלו נבטים והרגישו מלאי חיים!

טליה לוין
יועצת בריאות הוליסטית

אין תגובות: