יום שלישי, 10 בפברואר 2009

ניוזלטר אפריל 2008

אפריל - טיהור אביבי

אפשר להצמיד את העבר לחזה בצורה כל כך חזקה, הזרועות נותרות מלאות מידי לאמץ את ההווה.
Jan Glidewell


שלום,

זה הניוזלטר הראשון שלי, ואין זמן יותר נכון מאשר באביב ועוד לקראת פסח: זמן הטהרות, התנקות והתחדשות. מי שמכיר אותי יודע שבחודשים האחרונים אני על המסלול תל אביב - ניו יורק. פעם בחודש אורזת את הפקלאות ופיקניק (ברור שאני לא אוכלת את האוכל של המטוס!) ועולה על טיסה לניו יורק כאילו אני עולה על אוטובוס לאילת. כל המאמץ הזה כדי ללמוד תזונה הוליסטית בביה"ס לתזונה משולבת, בעיר הכי חומרית עלי אדמות - ניו יורק סיטי. מטורף אבל הדבר הכי מדויק בשבילי כרגע. מנסיון החודשים האחרונים אני יכולה לומר שאין הרבה דברים בחיים האלה שמרגשים כמו לקפוץ ולתת לחיים לתפוס אותנו, תוך שהם מראים לנו את הדרך.
שנת 2008 בשבילי היא שנה רבת שינויים עמוקים ושנה של שחרור דברים רבים שכבר לא מתאימים לחיי.

בפסח אנחנו תמיד עושים ניקיון יסודי לבית אבל מה עם הבית הפנימי? איזה דברים פנימיים אנחנו סוחבים כבר שנים כשכבר הגיע הזמן להשילם ולצאת לחירות אמיתית?

בני אדם אוהבים "חפצים". יש לנו נטייה להחזיק בהם שנה אחרי שנה. שומרים ומאחסנים דברים עד שכבר איננו יודעים מה לעשות איתם. אולי כי יש בהם זיכרונות יקרי ערך של ימים עברו, מזכירים לנו את הורינו, סבינו, אהובים לשעבר או ילדותינו. להיפרד מחפצים יקרי ערך אלה נראה לנו לא בא בחשבון. יש ביטוי האומר "צריך לשחרר את הישן כדי לעשות מקום לחדש". אם אתם מרגישים תקועים או כבדים בחייכם נסו ניקיון אביבי. זרקו כמה מהחפצים האלה, אמרו שלום לעברכם וברכו את האנרגיה החדשה של עתידכם השמח והבריא.
בשביל בריאות נפשית ופיזית יש לנו בעצם שני "בתים" הזקוקים לניקיון: ביתינו הפיזי וביתנו הגופני. כמו שאנחנו אוגרים "זבל" באופן של בגדים קטנים מידי, עיתונים, אופניים חלודות, כלים ישנים ומזכרות חסרי תכלית כך גם גופינו אוגר שאריות מזון ישן ורעלים שיש לנקותם.

כדי לערוך ניקיון גופני אביבי עשו הפסקה ממאכלים עשירים ומורכבים על ידי טיהור או על ידי צום לפרק זמן קצר. טיהור הכוונה לאכילת פירות וירקות פשוטים, הרבה מים ואולי דגנים מלאים. צום הכוונה להגבלת רוב המזונות, שתיה רבה של מים, מיצי פירות וירקות, תה ומרקים. עם מעט אנרגיה שמכוונת לעיכול יותר אנרגיה תופנה לשאר הגוף והמיינד. טיהור וצום יכולים לחדד את הריכוז, לעזור בהשגת תובנות, לעודד מודעות רוחנית, לשפר את העיכול ואת המערכת החיסונית.
בזמן שאנחנו מנקים את גופנו וביתנו, אפשר לעשות ניקיון אביבי גם ללב. אפשר לזרוק הרגלים ישנים ומחשבות שליליות שאנחנו סוחבים ושכבר אינם משמשים אותנו. לב נקי ופתוח מאפשר לקבל את הטוב שמחכה לנו בכל יום. אם מחשבותינו וליבנו עמוסים, לא יישאר מקום למתנות והפתעות החיים.

מזון מרכזי: ירוקים

greensעלים ירוקים הם בין הירקות הכי קלים והכי מועילים לכלול בתזונה היומית, ובטח שבאביב. דחוסים באנרגיה וחומרים מזינים, גדלים מעלה לשמיים, סופגים את אור השמש בזמן שהם מייצרים חמצן. חברי המשפחה המלכותית הירוקה הזו כוללים: כרוב עלים, עלים ממשפחת החרדל, עלי סלק, רוקאט, ברוקולי, עלי מנגלד, גרגיר הנחלים, עלי לפט, כרוב סיני, כרוב ירוק, תרד, ברוקולי ועוד.
כיצד ירוקים מועילים לגופינו? הם עשירים בסידן, מגנזיום, ברזל, אשלגן, זרחן ואבץ. הם תחנת כוח לויטמינים: A, C, E,
K.
הם מפוצצים בסיבים תזונתיים, חומצה פולית, כלורופיל ופיטוכימיכלים אחרים. צבעם קשור לאביב, זמן התחדשות והתרעננות, צבע של אנרגית חיים. ברפואת המזרח המסורתית הצבע הירוק משויך לכבד, יציבות רגשית ויצירתיות. בפילוסופית היוגה הירוק קשור לצ'אקרת הלב. הירוקים תורמים בטיהור הדם, חיזוק המערכת החיסונית, שיפור תפקוד הכבד, כיס המרה והכליות, נלחמים בדיכאון, משחררים חסימות וסתימות, משפרים את זרימת הדם, ושומרים על עור נקי.

עלים ירוקים הוא הירק הכי חסר בתזונה המערבית ורבים מאיתנו מעולם לא למדנו כיצד להכינם. התחילו עם המתכון המאוד פשוט המופיע מטה. אחר כך בכל פעם תבחרו ירוק אחר. במהרה תמצאו את הירוק האהוב עליכם ולא תבינו איך חייתם קודם בלעדיו.

עוד המלצה קטנה: הירוקים מפוצצים במדבירי מזיקים וכימיקלים ואם אפשר עדיף להשאיר אותם מחוץ לצלחת וללכת על האופציה האורגנית.

מתכון החודש: שיטקי וכרוב עלים
(כרוב עלים הוא סוג של כרוב שמעט קשה למצוא
ניתן להשתמש בכל ירק בעל עלים בשרניים: כרוב, מנגלד, עלי סלק, עלי ברוקולי וכו)
זמן הכנה: 2 דקות
זמן בישול: 10 דקות
כמות: 4 מנות

רכיבים:
200 גר' פטריות שיטקי מיובשות (לשטוף היטב, להשרות במים רותחים לכ20 ד' עד שהם תופחות, לסחוט ולחתוך לפרוסות עבות. את מי ההשריה ניתן להוסיף לרטבים, מרקים או אפילו לשתות כמשקה מזין).
1
כף שמן זית
1-2 שיני שום כתוש
צרור כרוב עלים קצוץ
מעט מלח ים אורגני

אופן ההכנה:
1
. לחמם במחבת את השמן והשום הכתוש על חום בינוני כ2-3 דקות, עד שהניחוח של השום משתחרר.
2
. להוסיף את פטריות השיטקי ולטגן כ5 דקות.
3
. להוסיף עלים קצוצים ולטגן עוד 2 דקות.
4. להתיז מעט מים וקמצוץ מלח, לכסות, לכבות את האש ולאפשר אידוי קצר.
5
. בתיאבון!

מאחלת לכם חג פסח ואביב שמח ובריא מלא בירוקים ובאנרגיה ירוקה.

טליה לוין
יועצת בריאות הוליסטית

אין תגובות: